Zdravotní rizika

Chtě nechtě počítače pronikají do každého aspektu našeho života. At‘ už je to práce, hraní her nebo brouzdání na internetu, trávíme za monitorem v pro nás nepřirozené sedící poloze stále více hodin. Asi každý ví, že dlouhá doba u počítače škodí našemu zdraví. Ale víte jak? A jak aspoň některým škodlivým vlivům zamezit?

Sezení u počítače

Základem sezení u počítače je pořádná židle. Klíčový prvek je nastavitelnost židle. Židle by měla mít nastavitelnou výšku sedáku, podpěry zad a ideálně i podpěráků na ruce. Část židle určená pro záda by měla mít správně polohovanou bederní opěru, aby odpovídala tvaru páteře. Krom toho by židle měla být tuhá, ale stále pohyblivá. Mechanismus by měl být správně stavěný, tak aby, když se nakláníte dozadu, zvětšil se úhel mezi spodní častí a oporou zad.

Postačit by ale měla i úplně obyčejná židle, jelikož to nejdůležitější je správný sed. Řídí se hlavně takzvaným „pravidlem 90 stupňů“ – tedy nohy by měly být pokrčené v kolenech v úhlu 90 stupňů, stejně tak ruce by měly svírat v loktech úhel 90 stupňů, měly by být opřeny o opěrku ve výšce pár centimetrů nad klávesnicí. Celé tělo by potom mělo být narovnáno bez předklonu, svěšených ramen a s hlavou mírně nakloněnou směrem dolů.

Důležitá je i výška, v které se monitor nachází, abyste se nemuseli zbytečně předklánět nebo zaklánět. Ideální je proto mít váš monitor na držáku, který dovolí vertikální i horizontální manipulaci.

Při špatném posedu mohou dlouhé hodiny u počítače způsobit i trvalá poškození páteře a svalů. Krom správného sezení je potřeba i cvičit. Občas vstát, protáhnout se a dát si chvíli pauzu.

 

Myš a klávesnice

Nejohroženější částí našich rukou při používaní klávesnic a myší jsou naše zápěstí. Chronické onemocnění pod názvem „Syndrom karpálního tunelu“ je poškození středního nervu, který se nachází v karpálním tunelu. Normálně se tohle onemocnění vyskytuje u lidí s úrazem zápěstí, ale v dnešní době je to onemocnění hlavně hráčů her. Při používaní myši a klávesnice toto onemocnění vzniká tlakem kůstek pod karpálním kanálem na tento nerv a vyvíjí se ve velké bolesti a necitlivosti v oblasti zápěstí.


Neléčený syndrom karpálního tunelu může mít i trvalé následky, léčba značně omezuje jakýkoliv pohyb zápěstí, musí se dodržovat klidový stav.

Prevence karpálního tunelu je také poměrně omezená. Je doporučeno občas protáhnout ruce a trochu si s nimi zacvičit. Výška opěrátka loktů hraje také roli, je potřeba ji mít v ideální poloze tak, abychom zápěstí moc neotlačovali o stůl.

Zrak

Dlouhé hodiny strnulého koukání do monitoru působí extrémní námahu na naše oči. Přemáhání může působit podrážděnost a pálení očí, ale i vážnější poškození zrakové soustavy. Jedním z problémů je stále stejná vzdálenost monitoru, na který koukáme. Pokud se projdeme venku, uvidíme spoustu objektů v různých vzdálenostech a naše oko, stejně jako čočka fotoaparátu, zaostřuje podle vzdálenosti. Když tedy na několik hodin přestaneme ostřit, přirozeně to může vést k zhoršení zraku. 

Důležitá je i základní vzdálenost monitoru od očí, která by měla být minimálně 50 centimetrů, ale ne extrémně daleko, abychom neměli problém na monitor vidět bez zbytečné námahy. I umístnění monitoru v prostoru je důležité. Monitor by měl být jediný zdroj světla v zorném poli.

Pravidelná návštěva očního doktora při delších dobách strávených před monitorem je doporučena. Ideální je také se občas podívat třeba po místnosti, zaostřit na objekty v dálce a blízkosti, trochu procvičit zrak. Také bychom neměli u počítače zapomenou mrkat, vysušení očí vyvolá pálení a podrážděnost.